Паник атаки

Какво е паник атака?

Паник атаката представлява внезапен епизод на интензивен страх, който провокира силни физически реакции, когато няма реална заплаха. Паник атаките могат да бъдат доста плашещи, като може да си помислите, че губите контрол, получавате инфаркт или дори че умирате. Те са неочаквани и може да ни изненадат по всяко време – докато сме на работа, шофираме или се разхождаме в мола.

Паник атаките имат различни вариации, но в общия случай отшумяват в рамките на 30 минути. След преминаването й може да се чувствате силно изтощени.

Обичайно паник атаките включват 3 или повече от тези симптоми:

  • Чувство за опасност
  • Чувство за безпомощност
  • Страх от загуба на контрол, полудяване или смърт
  • Ускорен сърдечен ритъм
  • Потене
  • Треперене
  • Задух, плитко дишане или усещане за стягане в гърлото
  • Горещи или студени вълни
  • Замаяност, световъртеж, чувство, че ще припаднеш
  • Коремни спазми
  • Болка в гърдите
  • Главоболие
  • Чувство за нереалност (дереализация и деперсонизация)
  • Усещане за изтръпване

Едно от най-неприятните неща при паник атаките е силният страх от преживяването на още една, което може да доведе до поведенчески промени – избягване на ситуации или места, предизвикващи силен страх, който би могъл да доведе до паник атака.

Най-често паник атаките са проявление на паническо разстройство, но могат да са проявление и на други тревожни състояния. Макар че са силно неприятни и дискомфортни те не са животозастрашаващи. Въпреки това човек трудно може да се справи сам с паник атаките и те могат да станат по-силни. Затова трябва да потърсим помощ от специалист – психиатър и/или психотерапевт.

Ако не им обърнем внимание, паник атаките и паническото разстройство могат да повлияят почти всеки аспект от живота ни. Като могат да доведат до:

  • Специфична фобия, като страх от шофиране или напускане на дома
  • Често посещаване на лекар и спешен кабинет без наличие на здравен проблем
  • Избягване на социални ситуации
  • Проблеми в училище или на работа
  • Депресия, тревожно разстройство или друго психично разстройство
  • Повишен риск от мисли за самоубийство
  • Злоупотреба с алкохол или други субстанции

Рискови фактори

Психологични и социални

  • Стресогенни събития в личен или професионален план. Като всъщност отключващия фактор е не самият стрес, а наспособността на индивида да отреагира на него.
  • Психотерапията помага в тази посока на изработване на работещи стратегии за справяне със стреса и неадаптивните поведения.

Биологични фактори

  • Предразположение към нарушен биохимичен баланс
  • Психиатрите назначават медикаментозни лечения с цел възстановяване на баланса.

В наши дни се смята, че комбинираното лечението включващо медикаментозна терапия и психотерапия е най-ефективно.

Важно е да се отбележи, че симптомите на паник атаката наподобяват симптомите на други сериозни здравословни проблеми, като инфаркт. Затова е важно да се обърнете и към личния си лекар в случай, че не сте сигурни какво провокира симптомите.

Call Now Button