Тренинг за Познавателни Умения
Какво представляват познавателните умения?
Последните десетилетия в науката се говори за така наречените екзекутивни функции, които са нисши познавателни процеси и едновременно с това са изключително важни за академичните постижения, математическите умения, социалните умения и цялостния успех в живота.
Екзекутивните функции правят възможно мисленето преди действането, запознанството с новото, справянето с неочакваните предизвикателства, поддържането на вниманието, стоенето за определено време на едно място.
Недостатъчно развитите екзекутивни функции се свързват с проблеми като ХАДВ (Хиперактивност и дефицит на вниманието). Много често учителите в детската градина или училище определят деца като „хиперактивни“, защото те са много „шавливи“. Но това не задължително е така. Използването на екзекутивни функции изисква усилие, лесно да продължим да правим това, което правим до момента, а не да го променим.
Тези функции включват:
Работна Памет
Представлява компонент от паметта, който отговаря за временното съхранение и обработване на информация. Този вид памет има ограничен капацитет.
Работната памет прави възможно:
✓ обработването на информация
✓ ученето
Потискане
Прави възможно:
✓ задържането на вниманието върху нещо или някого
✓ контролирането на поведението, мислите, емоциите така че да се преодолеят онези силни вътрешни склонности или външни примамки
✓ осъществяването на това, което е по-подходящо или необходимо, което при учениците е четене, слушане на учителя без да се повлияват от заобикалящите ги шумове и стимули
Познавателна Гъвкавост
Прави възможно:
✓ превключването на вниманието от една задача към друга
✓ по-лесното адаптиране към правила
Инструменти
Тренирането на екзекутивни функции включва задачи, които са забавни за децата и са основани на научни изследвания в областта. Целта на задачите е да се увеличи тяхната способност да потиснат първия отговор, който се появи, както и да увеличат обема на работната им памет.
Тези тренинги са подходящи:
За деца, които:
✓ са определени като „шавливи“ и много активни
✓ имат проблеми с това да се концентрират върху определена задача за достатъчно време
✓ имат затруднения в социалните си умения, защото не могат да потиснат своите желания
За родители, които:
✓ искат да повишат общия потенциал на децата си и техните академични постижения
✓ искат до подобрят социалните умения на децата си
Формат и продължителност
Общата продължителност на тренингите за екзекутивни функции се определя в зависимост от индивидуалните способности на детето. При наличието на заявка от страна на родителите, както и периодично в течение на тренингите се прави оценка на детето и се определя нивото на справяне на детето. В зависимост от това се дават препоръки на родителите за прекратяване или продължаване на тренингите.
Тренирането на екзекутивни функции се осъществява в индивидуални сесии с всяко дете, един път седмично по 50 минути.
Какво представлява фината моторика?
Фината моторика се е способност за извършването на дейности с ръцете, при които се изисква умело боравене с всеки пръст по отделно и противопоставянето на палеца на останалите пръсти. Това най-вече се изисква при държането и боравенето с химикал, молив, ножица. Моторните умения значително влияят и на свой ред се влияят от социалните, емоционалните и когнитивните измерения на развитието. Счита се, че новоизградените моторни умения могат, драматично да стимулират общите познавателни способности. Още на две години децата започват да проявяват интерес в правенето на знаци на хартия, те се силно погълнати в заниманието си да правят „драсканици”, които първоначално са безцелни и некоординирани движения, но често са позиционирани така че се постига определена степен на визуално равновесие. Постепенно и преднамерено правенето на очертания се слива – към линиите от край до край на листа се допълват точки, кръгове и така моторния контрол на детето се усъвършенства. Счита се, че периодът между 3 и 4 години е критичен за усвояването умения свързани с фината моторика. Това е периодът, в който трябва да се овладее пинсетното хващане. Именно тук ролята на родителя или човека, които полага грижи за детето е съществена, той трябва да покаже и помогне за прилагането на правилната позиция и разположение на пръстите върху средството за писане. Също така е необходимо тази способност да се упражнява.
Инструменти:
Задачите за трениране на фина моторика са интересни и обичайни за децата. Те включват подреждането на пъзели, рисуване, оцветяване, рязане с ножица, хващане и боравене с малки предмети, нанизване на мъниста, лепене и моделиране.
За кого са подходящи тренингите за фина моторика?
✓ За деца, чиито родители искат да ги подготвят по-добре за предучилищното образование;
✓ За деца, които са трябва да положат допълнителни усилия в развитието на тези умения;
✓ За деца, които са определени като трудно справящи се със задачи за фина моторика и им трябва малко помощ, за да се справят по-добре.
Формат и продължителност на тренингите за фина моторика:
Тренингите за фина моторика обикновено не са с голяма продължителност. Включват няколко консултации за оценка на фината моторика, в които се дават препоръки на родителите какви задачи да изпълняват вкъщи с детето си.